I fattige land skaper svak alkohollovgivning og aggressiv markedsføring av alkohol store samfunnsproblemer. Alkohol gjør det derfor vanskeligere å nå FNs bærekraftsmål, og truer mange barn og unges livsvilkår internasjonalt. Derfor har vi, sammen med organisasjonene FORUT, IOGT og Blå Kors, lansert kampanjen Oljefondets alkoholproblem.
Norsk dobbeltmoral
Norge har en god og ansvarlig alkoholpolitikk, der vi bl.a. har aldersgrenser, reklameforbud og lisensordninger for å redusere skadene som følger med alkoholbruk.
Det er derfor et paradoks at våre pensjonspenger investeres i en industri som jobber for å unngå at land i sør skal innføre de samme gode alkoholpolitiske virkemidlene. Med andre ord: Investeringer som skal sikre vår fremtid, bidrar til å ødelegge andres. Vi som står bak kampanjen, mener at Oljefondet må trekke sine investeringer ut av alkoholindustrien.
Alkohol og bærekraftsmålene
FNs bærekraftsmål er definert som verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Forebygging av alkoholskader er spesifikt nevnt som delmål under mål tre, god helse. Alkohol og rus er også en viktig faktor i delmålet som handler om å halvere ulykker og død fra trafikkulykker og redusere dødelighet fra såkalte ikke-smittsomme sykdommer. I tillegg spiller alkohol en viktig rolle i flere av de andre målene, blant annet mål fem, likestilling mellom kjønnene. Derfor hevder vi at vi ikke når bærekraftsmålene uten å redusere alkoholskadene. Norge må ta sin del av det globale ansvaret.
Hva skjer i kampanjen?
Kampanjen skal pirre nysgjerrighet og engasjere nye målgrupper, og første del av kampanjen er en quiz. Quizen vil nå målgrupper via sosiale medier og gjennom foredrag og seminarer i løpet av høsten. Senere i høst vil det også være andre spennende kampanjeelementer som blir lansert – lik kampanjesiden i sosiale medier for å følge med og spre budskapet!
Hvor mye kan du om alkohol og bærekraftsmålene? Test deg selv ved å ta quizen!
Følg oss gjerne på sosiale medier!