Opp til meg

Opp til meg er et interaktivt undervisningsmateriell om rusmidler, helse og livsmestring.

Illustrasjon av mennesker

Formål

Bare du kan bestemme over deg selv. Det er det viktig for oss at du vet! Ungdom trenger Ikke å bli fortalt hva de skal mene, si og gjøre. Alt de trenger er kunnskap og støtte til å kunne ta sine egne valg.

Derfor har vi i ungdomsorganisasjonen Juvente utviklet undervisningsopplegget “Opp til meg”, som tar opp temaer som rusmidler, helse og livsmestring. Gjennom prosjektet ønsker vi å styrke ungdommenes evne til å ta ansvar, lede og påvirke sine jevnaldrende positivt. 

Opp til meg er designet for å skape en trygg og støttende læringsarena hvor ungdommene får utvikle sine lederegenskaper, samarbeide, og dele erfaringer med hverandre. Målet er å bygge en sterkere, mer engasjert generasjon som er i stand til å ta initiativ og påvirke sine lokalsamfunn på en positiv måte.

Opp til meg

Målet vårt er å gi deg verktøyene du trenger for å ta gode, selvstendige valg. Vi vil gjøre deg i stand til å tenke gjennom sosiale normer og reflektere over hvordan du kan være inkluderende og skape en bra ungdomstid både for deg selv og dem rundt deg.

Det er du selv som må ta de mange små og store valgene som former den personen du ønsker å være og skaper det livet du har lyst til å leve. Det er ikke sikkert at det som er riktig for meg er riktig for deg.

I løpet av oktober blir vi å lansere en helt ny og fresh hjemmeside til opp til meg, som inneholder nye interaktive e-læringskurs om ungdom og rusmidler. Dette gleder vi oss veldig til!

Opp-til-meg ledere!

«Opp til meg» er et undervisningsmateriell om rusmidler, helse og livsmestring. På vår årlige livsmestringskonferansen utdanner vi ungdommer til å bli opp-til-meg ledere, slik at de kan undervise for sine jevnaldrende i etterkant.

Vi har troen på å gi ungdom kunnskap og å oppfordre dem til å ta selvstendige valg. Gjennom refleksjon rundt konsekvenser av valgene man tar, og respekt for de som velger annerledes enn seg selv, ønsker vi å bidra til en positiv og inkluderende ungdomstid.

Illustrasjon av mennesker

Verdensdagen for psykisk helse!

Undervisningsopplegg: “Vi må snakke mer sammen – #gi8minutter” 
Velkommen til undervisningsopplegget laget for å markere Verdensdagen for psykisk helse! Temaet for årets markering er #gi8minutter, som oppfordrer oss til å sette av tid til å snakke mer med hverandre. Undervisningsopplegget bygger på forskning som viser at en enkel samtale på åtte minutter kan ha stor innvirkning både på relasjoner og psykisk helse. Opplegget er spesielt rettet mot ungdommer. 

Hvorfor dette opplegget? 
Relasjoner er en viktig del av menneskers psykiske helse. Vi mennesker er sosiale skapninger som trenger kontakt med andre for å føle tilhørighet og trygghet. I dag kommuniserer mange ungdommer mest gjennom meldinger og sosiale medier, noe som kan føre til at viktige deler av kommunikasjonen, som kroppsspråk og tonefall, går tapt. Dette kan igjen skape misforståelser og svekke kvaliteten på relasjonene. Dette undervisningsopplegget gir ungdommer en mulighet til å reflektere over betydningen av samtaler ansikt til ansikt og lærer dem viktige ferdigheter innen kommunikasjon. Hele undervisningsopplegget kan lastes ned her!

Hva inneholder opplegget? Opplegget består av tre korte videoer og seks interaktive øvelser som hjelper deltakerne til å bli mer bevisst på sitt eget og andres kroppsspråk, hvordan de kan lytte aktivt, og hvordan de kan ha dypere samtaler. Målet er å styrke ungdommenes relasjoner og øke forståelsen for hvordan kommunikasjon påvirker psykisk helse. 


Videoer: 
Video 1: Hvorfor snakke sammen? 

Introduksjon til viktigheten av relasjoner og hvordan små handlinger som et smil eller en kort samtale kan ha en positiv effekt på både oss selv og andre. 

Video 2: Life hack – Bli en superlytter! 
Tips og triks til hvordan man kan bli en god lytter og skape rom for gode samtaler som styrker relasjoner. 

Video 3: Fra SmallTalk til DeepTalk 
Om hvordan overfladisk småprat kan utvikle seg til dypere samtaler som bygger tillit, samt skaper og styrker vennskap. 


Øvelser: 
Opplegget inkluderer også seks engasjerende øvelser som får ungdommene til å reflektere over og øve på sine kommunikative ferdigheter. Her er en kort oversikt over øvelsene: 

«Gjett hva jeg føler» (10-15 min):
Jobber i små grupper og mimer ulike følelser, noe som øker bevisstheten rundt kroppsspråk og hvordan vi uttrykker følelser uten ord. 

«Lyttetunnelen» (10-15 min):
Får oppleve forskjellen mellom å bli lyttet til med ekte interesse og når noen er uinteressert, og hvordan det påvirker både samtalen og følelsene deres. 

«Følelsesdetektiver» (10-15 min):
En enkel setning blir sagt med ulike følelser, og ungdommene skal gjette hvilken følelse som formidles. Dette hjelper dem å forstå hvordan kroppsspråk og tonefall kan forandre budskapet. 

«Samtalebyggeren» (20-30 min):
Øver på å være aktive lyttere og å stille spørsmål som oppmuntrer til videre samtale. 

«Våre beste lyttehacks» (15-60 min):
Ungdommene blir enige om lyttetips for gruppen og hvordan disse kan brukes i praksis. I mindre grupper lager ungdommene plakater og presenterer disse. 


«Din challenge» (15 min):
Hver person velger noe de har lært fra undervisningen som de vil teste ut den kommende uken, skriver det på en post-it-lapp, og henger det opp i rommet som en påminnelse. 


Hvordan bruke opplegget? Opplegget er fleksibelt og kan enkelt tilpasses. Du kan velge å gjennomføre hele opplegget som en del av en temadag, eller du kan bruke enkeltstående øvelser. Det er lagt opp til at øvelsene kan gjennomføres både i mindre grupper og i fellesskap, slik at ungdommene får god tid til å reflektere og dele erfaringer. 


Hvorfor er dette viktig? Mange ungdommer føler på ensomhet, selv om de er omgitt av mennesker hver dag. Opplegget er laget for å hjelpe ungdommer til å bli mer bevisste på hvordan de kan styrke sine relasjoner gjennom små, men viktige, samtaler. Ved å gi rom for refleksjon rundt egen og andres kommunikasjon kan opplegget bidra til å skape et mer inkluderende miljø, der man føler seg sett og hørt. 


Oppsummering:
 Undervisningsopplegget gir undervisere og ungdomsledere et verktøy til å snakke med ungdommer om psykisk helse og viktigheten av relasjoner. Gjennom videoer, øvelser og diskusjoner vil ungdommer få en dypere forståelse for hvordan de kan bidra til å skape et inkluderende miljø. Vi oppfordrer til å ta i bruk opplegget i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse, men også som en del av det generelle arbeidet med livsmestring og relasjonsbygging. For mer informasjon om opplegget og hvordan du kan bruke det, ta kontakt med oss! Vi gleder oss til å se hvordan dere bruker «Vi må snakke mer sammen – #gi8minutter»! 

Last ned undervisningsopplegget her