Deltakerne på seminaret var også en god blanding av nye og gamle medlemmer fra alle de deltakende organisasjonene.
Hva er spørsmålet?
“Hvis å ikke drikke er svaret, hva er da spørsmålet?” spurte IOGTs organisasjonskonsulent Jan Tore Evensen i sin innledning. Evensen er også prosjektleder for prosjektet i år. Det å ikke drikke er ikke uproblematisk i et samfunn hvor å drikke er det normale. Dette var også noe man må ha i mente når man skulle ut og markedsføre avhold. – Når valget står mellom å virke umoden eller uforståelig, så er det ikke så rart at ungdom drikker, mente Evensen.
Kjetil Vesteraas, generalsekretær i Juvente, stilte spørsmål om det er forebygging i å ikke drikke. På mange områder er svaret nei, mente han. De politiske virkemidlene, begrensninger i tilgjengelighet og høye avgifter, er fortsatt det mest effektive. Samtidig mente Vesteraas at man måtte skille mellom effekt og effektivitet, og pekte på miljøområdet som et område hvor det å velge miljøvennlig ikke ble stilt spørsmål ved selv om det finnes andre mer effektive tiltak for å begrense utslipp.
Ola Segnestam Larsson, fra Ersta høgskole i Stockholm, ga et innspill sett på avholdsbevegelsen litt utenfra. Han kom med en utfordring til organisasjonene – “Om nykterhet har blitt stabilitet, er det ikke tid for å utmane og ønske forandring”. Larsson mente at organisasjonene måtte gjøre et valg mellom en sterk ideologi med en mindre kjerne av engasjerte medlemmer, eller å bre seg mer ut men å risikere at ideologien ble mer utvannet.
Før deltakerne møttes til gruppearbeidet ble også det sosiale arbeidet til IOGT-NTO og prosjektet Fake Free presentert.
Det ble også mange gode samtaler rundt bordene underveis. Prosjektet arbeider videre i år med lokale møter med samme tema, og kommer også til å markere seg sterkere på nettet.