I sommer slo Helsedirektoratet ned på Aass Bryggeri og Bryggeri- og drikkevareforeningens alkoholreklame på nett. På sine nettsider hadde de bilder, produktomtale, tekst og lenker som brøt med reklameforbudet mot alkohol.
Aass og Bryggeriforeningen ble ilagt tvangsmulkt på 25 000 kr per dag så lenge de ikke fjernet reklamen.
Bryggeriene klaget saken inn for markedsrådet, men tapte saken og må derfor fjerne all alkoholreklame fra sine nettsider.
– Dette er veldig positivt. Bryggeriforeningen har forsøkt å tøye reklameforbudet lenge. Nå har de fått en klar beskjed om at dette ikke blir tolerert, sier Juvente-leder Adrian Farner Rogne.
På helsedirektoratets nettsider kan du lese mer om vedtaket i markedsrådet.
Støre åpner for å stanse TV-reklame
Også når det gjelder kampen om alkoholreklame på TV har vi sett en interessant utvikling de siste dagene. I tirsdagens spørretime i Stortinget skisserte utenriksminister Jonas Gahr Støre en mulig løsning som kan sikre fortsatt alkoholreklamefri TV i Norge.
Regjeringen ønsker ikke å legge ned veto mot EUs direktiv om audiovisuelle medier, men mener det er mulig å finne en løsning innenfor rammene av regelverket.
Utenriksministeren sa at EUs direktiv om audiovisuelle medier åpner for at mottakerland (Norge) kan iverksette tiltak mot særskilt rettede sendinger, og at senderlandet (i hovedsak Storbritannia) da plikter å anmode tv-selskapet om stanse reklamen. Om anmodningen ikke skulle nå frem, skal ESA underrettes om dette. Dette vil da føre til en sak i EFTA-systemet, som kan føre til at reklameforbudet blir opprettholdt.
Reklameforbudet er en viktig del av den norske alkoholpolitikken, som sikrer at Norge har et lavere gjennomsnittlig alkoholforbruk og mindre kroniske skader på grunn av alkohol enn resten av Europa.
– Vi går en usikker framtid i møte i forhold til alkoholreklame på TV, og det er ikke sikkert at reklameforbudet blir opprettholdt. Regjeringen er nødt til å kjempe en lang kamp for å sikre alkoholreklamefri TV. Juvente vil følge saken tett og passe på at regjeringen tar den kampen, sier Rogne.
Høres dette komplisert ut? Les mer her.
Bilde: Skjermbump av Bryggeriforeningens nettside, drikkeglede.no