Dagens Næringsliv melder i dag at dagligvarekjeden Bunnpris har fått tommelen opp for å bruke fingeravtrykkskanner for å sjekke om kundene er gamle nok til å kjøpe øl og tobakk.
Det er klart etter at Personvernnemnda har gitt kjeden grønt lys til å innføre et slikt system, skriver Dagens Næringsliv.
Nemnda har behandlet en klage fra Bunnpris etter at Datatilsynet først sa nei til ordningen siden tilsynet mente den ville komme i konflikt med personopplysningsloven.
Dette har nå Personvernnemnda avvist fordi den mener at fingeravtrykket ikke skal brukes til å identifisere en person, men bare for å avgjøre om personen er over eller under 18 år.
De første skannerne kan være på plass i butikkene til høsten.
– Vi har allerede bestilt systemet, vi hadde ventet at saken ville få dette utfallet, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke til avisa.
Løsningen er utarbeidet av it-leverandøren Visma, og i tillegg til Bunnpris kan systemet også leveres til NorgesGruppen og Rema 1000, som alle er kunder av Visma Retail.
Selve registreringen skjer ved at kundene første gang legitimerer seg og legger inn fødselsdato og fingeravtrykk. Ved senere kjøp slipper betjeningen å sjekke legitimasjon manuelt. Systemet vil også gjøre innføring av selvbetjeningskasser enklere.
Optimistisk
Juvente har gjennom mange år vist at alderskontrollen ved alkoholsalg i dagligvarebutikkene er for dårlig. Da Juvente testet dagligvarebutikker i 2010 ble Bunnpris kåret til versting i alderskontroll.
– Det er et veldig spennende system de nå skal teste ut. Jeg er glad for at Bunnpris og andre kjeder tar alderskontroll på alvor og prøver nye virkemidler for å ikke selge til mindreårige, sier Adrian Farner Rogne (23), leder i Juvente. Han lover at Juvente skal fortsette å teste butikkene i fremtiden.
– Forhåpentligvis blir alderskontrollen mye bedre med dette systemet, sier han.