-Det er første gang vi lager en slik nettbasert kampanje, så det er klart at vi er ganske spente på responsen, innrømmer kampanje- og markedssjef Ingvar Midthun noen dager før det braker løs. Opplegget er slik at alle som vil gi en liten julegave til FORUT kan gjøre det gjennom kjøp av julepynt som ”henges” på juletreeet på internett. Da blir julepynten hengt på treet som vises på nettet, og giveren får en giro og hilsen fra FORUT i posten. I tillegg blir det også en egen ”stjernestafett” der bedrifter og organisasjoner blir utfordret til å kjøpe en del av julestjerna for 2000 kroner.
Pynten er i prisklassen fra 100 kr til 2000 kroner. Pengene går til FORUTs arbeid med å bekjempe fattigdom og mobilisere for en mer rettferdig og solidarisk verden. Organisasjonen jobber i fem land (Sri Lanka, India, Nepal, Sierra Leone og Malawi) og er eid av Juvente, IOGT og Juba.
Hvorfor arrangerer FORUT en slik kampanje?
-Det er viktig at vi er til stede på nettet og i sosiale medier, både med informasjon med vårt humanitære arbeid og med kampanjer og innsamlinger fordi stadig flere av oss bruker mer tid på disse stedene. Så enkelt er det egentlig, sier Ingvar og legger til at FORUT selvsagt også tar i mot bidrag på ”gamlemåten” med overføringer til FORUTs faste gavekonto 7874.06.61247.
FORUT minner også om den store nettbutikken som finnes på forut.no.
FORUT gjennomfører julekampanjen i et samarbeid med Oppland Arbeiderblad, TAG Studio og Idehuset Sandbeck AS.