I Norge er Skjenkekontrollen vårt største prosjekt, hvor vi har avslørt salg av alkohol til mindreårige i over ti år. Juventere mellom 12 og 16 år forsøker å kjøpe alkohol i butikker og vinmonopol, sammen med en myndig kontrollansvarlig som overværer kjøpsforsøket. Vi samler tall hvert år på hvor mange som får kjøpt alkohol, og så gir vi ut en årlig rapport. Denne rapporten bruker vi som et verktøy for å påvirke både lokal og nasjonal politikk.
Juvente mener at de rike landene i verden har plikt til å hjelpe, bidra til å utjevne globale forskjeller, sørge for utvikling og redusere fattigdom. Rusmidler som hinder for utvikling er en underkommunisert utfordring, og Juvente krever derfor at dette må vies større oppmerksomhet i bistandsarbeid. Skjenkekontrollen som kampanje og som politisk verktøy er en god måte å få oppmerksomhet og gi argumenter i arbeidet med en mer solidarisk ruspolitikk. Denne kampanjemetodikken ønsker vi å spre til andre land, og vi har nå hatt vår første internasjonale skjenkekontroll i Ghana i Vest-Afrika i samarbeid med FORUT. I Januar reiste prosjektleder Iselin sammen med leder i Juvente Trondheim, Kim, til Ghana for å gjennomføre en internasjonal versjon av Skjenkekontrollen sammen med en lokal partner. Målet er å fortsette med dette fremover, og at Skjenkekontrollen blir en kampanje som går hvert år i flere land.
Situasjonen i Ghana
I Ghana er det sånn at de aller fleste ikke drikker. Alkohol er stort sett brukt i og rundt byene, men her er til gjengjeld bruken høy. Det er også i større grad menn enn kvinner som drikker. Under vårt opphold i Ghana lærte vi mye om situasjonen i Ghana gjennom vår lokale partnerorganisasjon Vision for Alternative Development (VALD). VALD er en sivilsamfunnsorganisasjon som jobber både lokalt og politisk for en bedre folkehelse, med spesielt fokus på tobakk og alkohol. I tillegg til at de kunne fortelle oss mye om de politiske prosessene og reguleringene som finnes, ble vi med i møter med blant annet departementet for helse, avdelingen for ikke-smittsomme sykdommer, avdelingen for mental helse, departementet for mat og legemidler samt WHOs landkontor. I desember 2016 ble det vedtatt en alkoholpolitikk for landet. Denne inneholdt en langsiktig plan for hvordan man kan jobbe med regulering av alkohol. En viktig faktor her er å stramme inn på regulering av alkoholreklame. Per i dag blir alkohol regulert på samme måte som andre matvarer, og kan derfor vises overalt der reklame finnes. På vårt besøk så vi mye reklame rundt veier og store billboards. Det er også mye reklame som kan karakteriseres som livsstils-reklame, hvor man viser at alkohol hører med i en suksessfull livsstil, og at alkohol gjør at man blir mer viril.