Musikken blir vakrere! Fargene sterkere! Formene blir tydeligere! Rytmene mer suggerende! Yes, du har sikkert hørt, (eller kanskje opplevd selv), at sansene går helt bananas med litt marihuana, hasj eller andre cannabisprodukter innabords… Det kan nesten virke som cannabis er et slags sanseforsterkende produkt!
Sansehemmende snarere enn sanseforsterkende
MEN, om du har vært vitne til hvordan en person som er “høy” snakker og beveger seg, vet du at hvordan cannabisrusen oppleves, og hva som faktisk skjer, er to ganske forskjellige ting. THC, kort for delta-9-tetrahydrocannabinol, er stoffet som er hovedansvarlig for ruseffekten i cannabisprodukter. Den kjemiske forbindelsen gir deg i virkeligheten nedsatt oppmerksomhet, hukommelse og evne til å ta inn info og bearbeide det (1). Det er derfor en person som er høy gjerne snakker sakte, beveger seg rolig, blir sløv i blikket og får en reaksjonsevne lik et dovendyr.
Det går jo over… eller?
Men hallo, det er jo det som er poenget! Rusfølelsen. Opplevelsen av at alt er chill, samtidig som det oppleves som om sansene er i paradis. Og rusen går jo over. Ikke sant? Jo, den euforiske rusfølelsen går over. Men det betyr ikke at du fortsatt ikke er ruset. THC mikser seg først i blodet, videre binder det seg til fettvevet i kroppen. Det vil si at for at det skal komme seg ut av kroppen, går det enten i urinen eller i bæsjen. Det betyr også at det tar lang tid før det er ute av systemet! Det kan faktisk ta opp til 5 dager ved kun én gangs bruk. For en regelmessig bruker, tar det opp til 6 uker før kroppen er helt fri for THC fra siste gangs bruk.
Påvirker skoleresultatene
“Ja, men den har slutta å funke”. Nei, dessverre, selv etter virkelighetsflukten og den magiske følelsen er borte, fortsetter THC å påvirke oppmerksomheten, hukommelsen din, evnen til å lære og andre kognitive funksjonene i hjernen – altså hvordan du tar inn og bearbeider informasjon. Generelt: å tenke klart! Med andre ord, lite gunstig for noen som f.eks. er i startfasen på en utdanning! Cannabisbruk kan rett og slett påvirke skolearbeidet og føre til at man ikke oppnår de resultatene man kanskje ønska seg (2). Og det syns ikke vi i Juvente er kult.
- Volkow, 2014
- NAS 2017