Ressurser for lokallag
Konflinkthåndtering
Har det oppstått en konflikt i lokallaget?
Her finner du hjelpemidler for hvordan du kan håndtere situasjonen på best mulig måte.
Konflikthåndtering
Konflikter kan oppstå i alle grupper der mennesker samles, også i et lokallag. I noen tilfeller lan man si at konflikter er “bra” – de viser at folk bryr seg om det man samles for.
Men konflikter kan likevel være utfordrende. Det er viktig at man tar tak i konflikten så snart den oppstår, slik at den ikke vokser over tid.
Konflikter består av to punkter: Saken og relasjonen. Saken er det konflikten handler om, mens relasjonen går på forholdet mellom de partene som er i konflikt. For å løse konflikten må man fokusere på begge delene.
Utforsk kilden til konflikten
Det er flere ting som kan bidra til konflikt:
- Opplevelse av at noe er urettferdig – magefølelsen forteller oss raskt hvis noe ikke oppleves som rettferdig.
- Uoppfylte behov bidrar også til å skape konflikter. Dette handler om årsaken til at noen sier noe – og denne årsaken er også en nøkkel for å løse konflikten.
Konflikter består av to punkter: Saken og relasjonen. Saken er det konflikten handler om, mens relasjonen går på forholdet mellom de partene som er i konflikt. For å løse konflikten må man fokusere på begge delene.
Konflikttrappen
Konflikttrappen er en illustrasjon av ulike “nivåer” av konflikt. Jo lenger opp på trappen man befinner seg, jo vanskeligere kan det være å komme frem til en god løsning.
Selv om det er utfordrende er det ikke umulig. Det er lurt å komme så langt ned på konflikttrappen som mulig.
Hvordan kan man trappe ned en konflikt?
I tabellen under ser du hva som er lurt å gjøre og hva du burde unngå.
En ting som er viktig å være bevist er språket man bruker under samtalen.
Lurt å gjøre:
- Undersøke
- Vis ekte interesse
- Uttrykk bekymringer og behov
- Hold deg til fakta
- Fokuser på problemet
- Vær lyttende
- Vær ærlig og oppriktig
- Vær beroligende i forhold til fremtiden
- Gi ærlige unnskyldninger
Unngå:
- Reagere automatisk på følelser
- Avvise og avbryte
- Skylde på den andre
- Overdrive og generalisere
- Angripe den andre, gi skyld
- Gå i forsvar
- Bruke sarkasme
- True den andre parten
- Overfladiske unnskyldninger
Forebygging av konflikter
Her er noen ting som er lurt å tenke på for å unngå at konflikter oppstår:
- Vær åpen om prosesser, rammer og ansvar
- Vær ærlig om dine egne motiver
- La det være gjennomsiktig hvem som har innflytelse o.l.
- La alle som ønsker det komme til i en prosess
- Vær streng på vilkår og rammer – alle skal behandles likt
- Drøft sammen hvordan dere ønsker at fellesskapet skal være for at ingen skal føle seg feil behandlet
Denne teksten er basert på et foredrag av Sylvia Jacobsen i konsulentselskapet Ingerfair.