Ressurser for lokallag
Konflinkthåndtering
Har det oppstått en konflikt i lokallaget?
Her finner du hjelpemidler for hvordan du kan håndtere situasjonen på best mulig måte.
![politikk__img](https://juvente.no/wp-content/uploads/2023/06/politikk__img.jpg)
Konflikthåndtering
Konflikter kan oppstå i alle grupper der mennesker samles, også i et lokallag. I noen tilfeller lan man si at konflikter er “bra” – de viser at folk bryr seg om det man samles for.
Men konflikter kan likevel være utfordrende. Det er viktig at man tar tak i konflikten så snart den oppstår, slik at den ikke vokser over tid.
Konflikter består av to punkter: Saken og relasjonen. Saken er det konflikten handler om, mens relasjonen går på forholdet mellom de partene som er i konflikt. For å løse konflikten må man fokusere på begge delene.
Utforsk kilden til konflikten
Det er flere ting som kan bidra til konflikt:
- Opplevelse av at noe er urettferdig – magefølelsen forteller oss raskt hvis noe ikke oppleves som rettferdig.
- Uoppfylte behov bidrar også til å skape konflikter. Dette handler om årsaken til at noen sier noe – og denne årsaken er også en nøkkel for å løse konflikten.
Konflikter består av to punkter: Saken og relasjonen. Saken er det konflikten handler om, mens relasjonen går på forholdet mellom de partene som er i konflikt. For å løse konflikten må man fokusere på begge delene.
Konflikttrappen
![konflikttrapp-1024x476-1](https://juvente.no/wp-content/uploads/2023/09/konflikttrapp-1024x476-1.png)
Konflikttrappen er en illustrasjon av ulike “nivåer” av konflikt. Jo lenger opp på trappen man befinner seg, jo vanskeligere kan det være å komme frem til en god løsning.
Selv om det er utfordrende er det ikke umulig. Det er lurt å komme så langt ned på konflikttrappen som mulig.
Hvordan kan man trappe ned en konflikt?
I tabellen under ser du hva som er lurt å gjøre og hva du burde unngå.
En ting som er viktig å være bevist er språket man bruker under samtalen.
Lurt å gjøre:
- Undersøke
- Vis ekte interesse
- Uttrykk bekymringer og behov
- Hold deg til fakta
- Fokuser på problemet
- Vær lyttende
- Vær ærlig og oppriktig
- Vær beroligende i forhold til fremtiden
- Gi ærlige unnskyldninger
Unngå:
- Reagere automatisk på følelser
- Avvise og avbryte
- Skylde på den andre
- Overdrive og generalisere
- Angripe den andre, gi skyld
- Gå i forsvar
- Bruke sarkasme
- True den andre parten
- Overfladiske unnskyldninger
Forebygging av konflikter
![](https://juvente.no/wp-content/uploads/2023/06/Konflikthandtering.jpg)
Her er noen ting som er lurt å tenke på for å unngå at konflikter oppstår:
- Vær åpen om prosesser, rammer og ansvar
- Vær ærlig om dine egne motiver
- La det være gjennomsiktig hvem som har innflytelse o.l.
- La alle som ønsker det komme til i en prosess
- Vær streng på vilkår og rammer – alle skal behandles likt
- Drøft sammen hvordan dere ønsker at fellesskapet skal være for at ingen skal føle seg feil behandlet
Denne teksten er basert på et foredrag av Sylvia Jacobsen i konsulentselskapet Ingerfair.
Filer
Fortsatt noe du lurer på?
![](https://juvente.no/wp-content/uploads/2023/06/benjamin.jpg)
Benjamin Selstø
![](https://juvente.no/wp-content/uploads/2023/06/DSCF5561.jpg)